Projektový management
Projekty
jsou specifickou formou aktivit k realizaci změn ve všech odvětvích našeho
života. Ať už se bavíme o produktech, výrobcích, službách, technologiích,
organizačních změnách ale i procesech. Projekty jsou také efektivním nástrojem
k řízení realizovaných změn.
V
současnosti je pojem projekt mnohdy nevhodně používán. Mnoho činností, které
jsou takto označovány, však nemají s tímto pojmem, a hlavně s výkonem činností,
které jsou skryty pod tímto pojmem, mnoho společného. Pojem projekt je zkrátka
součástí naší moderní doby, naší mluvy a v mnoha případech je v praxi používán
zkrátka pouze proto, že je ve společnosti, ale i v pracovním prostředí tento
pojem „in“ používat.
Proto
si pojďme projekt a jeho základní charakteristiky blíže vysvětlit k správnému
používání tohoto pojmu v praxi.
POJEM PROJEKT
Projektem
rozumíme jedinečný sled činností, aktivit a úkolů, které mají definovaný jasný,
specifický cíl nebo účel, časově definovanou působnost a které musí být
dokončeny ve stanoveném čase, v rámci stanoveného rozpočtu a zadání.
Zjednodušeně
řečeno, projekt je aktivita či souhrn posloupných aktivit, kde je jasně
stanoven cíl, zahájení a ukončení aktivit, objem potřebných zdrojů pro
realizaci (lidé, materiál, finance, aj.).
Všechny
projekty mají dvě podstatné charakteristiky:
•
Každý
projekt má stanoven přesný začátek a konec svého působení – projekty jsou
dočasné;
•
Každý
projekt je jedinečný, vytváří unikátní výstup (produkt, službu, proces…).
Projektem
můžeme tedy nazývat jakýkoli souhrn aktivit a úkolů, které obsahují a splňují
následující kritéria:
•
Jedinečnost – provádí
se pouze jednou za konkrétním účelem
•
Cíl (výstup projektu),
kterého má být docíleno - splněno
•
Časové omezení aktivit
(definice začátku a konce projektu)
•
Definice rámce pro
čerpání personálních, materiálních a finančních zdrojů k zajištění realizace
Úspěšnost
projektu je určována splněním požadavků zadavatele projektu ve třech směrech:
•
Naplnění stanoveného cíle projektu co do rozsahu, tak i kvality – výstup projektu
je KVALITNÍ, tzn., splnil odsouhlasené požadavky zadavatele;
•
Dodržení stanoveného časového plánu – projekt byl dokončen VČAS, výstup
projektu byl dodán dle schváleného časového plánu projektu;
•
Dodržení / nepřekročení čerpání plánovaných zdrojů – projekt byl realizován v
SOULADU s odsouhlaseným plánem nákladů
·
Finanční
náklady;
·
Lidské
zdroje;
·
Materiál.
Mezi
časem, náklady, zdroji a rozsahem (výstupy) projektu je vzájemná závislost.
Pokud se jeden z aspektů změní, ovlivní většinou zásadně všechny zbývající.
Jako
příklad můžeme uvést přímou závislost lidských zdrojů projektu na dobu
realizace projektu. Za situace, kdy pro realizaci definovaného rozsahu projektu
v požadovaném čase nemáme k dispozici dostatečný počet odborných lidských
zdrojů, jsme nuceni buď:
•
Změnit
rozsah / výstup projektu, nebo
•
Prodloužit
dobu realizace projektu, nebo
•
Zvýšit
původně plánované finanční zdroje projektu za účelem nákupu externích lidských
zdrojů.
PROČ ZMĚNY ŘÍDIT
PROJEKTOVĚ
Každá
organizace, instituce či firma je nucena s ohledem na tlak, který je neustále
vyvíjen lokálním či globálním prostředím (obchodním, konkurenčním,
společenským, kulturním, novými trendy, změnami legislativy aj.), inovovat
(racionalizovat) například svou organizační strukturu, pracovní postupy,
technologie, produkty, služby či vnitřní výrobní procesy aj. Bez realizovaných
měn a inovací se stává postupně každý subjekt nekonkurenční, neziskový,
ztrátový, případně provozně nepřiměřeně nákladný.
Typickými
hnacími silami pro realizaci změn jsou u jednotlivých subjektů například:
Pro
rozhodnutí realizovat potřebné změny prostřednictvím projektů nás vedou
následující objektivní skutečnosti:
•
Většina firem a organizací využívá pro své řízení tzv. liniovou strukturu,
jejímž typickým znakem je hierarchický způsob řízení s jasnými definicemi
podřízenosti a nadřízenosti jednotlivých liniových složek.
•
Liniová struktura je orientována na plnění dlouhodobých cílů a úkolů organizace
např. na řešení rutinních provozních úkolů. Tyto úkoly obvykle nepřekračují
rámce odpovědnosti dílčích liniových útvarů.
•
Míra a velikost vynucených změn v organizacích překračuje ve většině případů
rámce odpovědností jednotlivých oddělení / útvarů liniové struktury. Pro změny,
u kterých předpokládáme, že nejsou realizovatelné odděleně v rámci liniových
struktur a u kterých je vyžadována součinnost více liniových útvarů, není pro
realizaci těchto změn liniová struktura příliš vhodná. Důvody jsou jednoduché:
•
Střet
kompetencí manažerů jednotlivých zainteresovaných liniových útvarů - při více
odpovědných liniových pracovnících není možné zajistit jednoznačné přiřazení
odpovědnosti za výsledek změny.
•
V
liniových strukturách se standardně využívají zažité, ověřené pracovní postupy
a stereotypy, převažuje přirozený odpor zaměstnanců ke změnám, je zde obava
riskovat a zároveň je u zaměstnanců více oceňována „poslušnost“ před
kreativitou.
TYPY PROJEKTŮ
Typy
jednotlivých projektů můžeme rozlišovat nebo rozdělovat podle několika
kritérií. Například:
Podle
úrovně zapojení zadavatele projektu / zákazníka
Dále
například podle délky trvání projektu:
•
Krátkodobý - Doba realizace max. do 6 měsíců
•
Střednědobý - Doba realizace max. do 12 měsíců
•
Dlouhodobý - Doba realizace delší než 12 měsíců
Pro
další rozlišení typů projektů bychom určitě našli i další kritéria. Na závěr si
například uveďme dělení podle nákladovosti projektu.
•
Nízko nákladné – např. jednoduché, dílčí změny procesů v organizaci;
•
Středně nákladné – běžné projekty zaměřené na organizační změny, vývoj či
inovaci dílčích komponent, produktů, služeb;
•
Vysoce nákladné – projekty přesahující dopad na jeden útvar organizace či celou
organizaci (ICT nebo akviziční projekty).
ŽIVOTNÍ CYKLUS
PROJEKTU
1.
DEFINICE
ZÁMĚRU PROJEKTU
2.
PLÁNOVÁNÍ
PROJEKTU
3.
REALIZACE
PROJEKTU
a. • Řízení aktivit,
monitoring a kontrola dílčích výstupů projektu v čase, kvalitě a nákladech.
4.
UZAVŘENÍ
PROJEKTU
Životní
cyklus projektu představuje lineární průběh projektu od jeho definice, zadání,
přes tvorbu projektového plánu, realizaci všech plánovaných aktivit projektu až
po uzavření projektu.
V
rámci projektového managementu můžeme tyto fáze životního cyklu projektu
považovat za základní rozhodovací body.
Životní fáze projektu
PROJEKTOVÝ
MANAGEMENT
Jak
je definován projektový management dle PMI a PMBOK ?
Jedná
se o aplikaci znalostí, dovedností, nástrojů a technik v projektových
činnostech tak, aby byly naplněny či překročeny očekávání a potřeby
zainteresovaných stran projektu.
•
Zahrnuje
plánování, organizování, sledování a řízení všech hledisek projektu v
nepřetržitém procesu, aby byly dosaženy cíle projektu (ISO 10006);
•
Realizuje
se prostřednictvím procesů jako zahájení, plánování, provádění, kontrola a
ukončení.
PŘÍNOSY ZAVEDENÍ
PROJEKTOVÉHO MANAGEMENTU:
•
Rozsah změny - výstupy, náklady na realizaci změny a doba realizace jsou předem
plánovány a jsou známy – důležité pro finanční a organizační plánování
organizace.
•
Projekt je definován jako dočasný organizační útvar organizace se specifickou,
organizační strukturou, odpovědnostmi a kompetencemi, což umožňuje přímě
soustředění na realizaci změn. Mimo organizační strukturu organizace je
ustanoven projektový manažer, který je vybaven příslušnými kompetencemi a
pravomocemi, disponuje týmem spolupracovníků a je plně odpovědný za komplexní
řízení projektu – dosažení stanoveného a odsouhlaseného cíle v požadovaném čase
a kvalitě při dodržení plánovaných nákladů.
•
Vyčlenění projektového týmu ze standardní liniové struktury umožňuje odstranění
liniových bariér. Úkoly přesahující jednotlivá oddělení jsou řešeny
nebyrokraticky a rychle.
•
Projektový tým je orientován pouze na realizaci změny (naplnění cíle projektu),
není zatížen každodenními rutinními povinnostmi liniových útvarů a jeho
aktivity tak přináší velmi rychle a efektivně požadované výsledky.
•
Propojení vybraných lidských zdrojů jednotlivých liniových útvarů organizace
přináší během ale hlavně i po ukončení projektu zkvalitnění týmové spolupráce
jednotlivých liniových útvarů a obecně komunikaci v organizaci.
•
Zapojení zaměstnanců do projektu přináší možnosti kariérního růstu v rámci
organizace – tito zaměstnanci se v organizaci stávají držiteli projektového
know-how a přenašeči tohoto know-how do standardních liniových struktur.
Projektový management-
oblasti znalostí (dle PMBOK)
Project
Management Body of Knowledge (dále PMBOK) popisuje soubor potřebných znalostí v
rámci projektového řízení. Tento soubor znalostí je založen na praktických i
teoretických zkušenostech.
Co je PMBOK – devět
oblastí znalostí projektového řízení
Jedná
se o základní referenční příručku pro každého, kdo se zajímá o projektové
řízení. Primárním účelem kompletního zpracování PMBOK je identifikovat a popsat
soubor znalostí, který je v rámci projektového řízení obecně přijímán.
Oblasti
znalostí pro projekt popisují znalosti a praktiky týkající se projektového
řízení z hlediska dílčích procesů. Tyto procesy jsou zařazeny do následujících
devíti oblastí.
1. Řízení integrace
projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění a koordinaci
různých částí projektu.
2. Řízení rozsahu
projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění toho, aby
projekt zahrnoval veškerou (a pouze) požadovanou práci, a že tato bude úspěšně
zvládnuta.
3. Řízení času v
projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění toho, že
projekt bude dokončen včas.
4. Řízení nákladů v
projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění toho, že projekt
bude ukončen v rámci schváleného rozpočtu.
5. Řízení jakosti /
kvality v projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění toho, že
projekt uspokojí potřeby, pro které byl realizován.
6. Řízení lidských
zdrojů v projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k co nejefektivnějšímu
využití lidských zdrojů zapojených do projektu.
7. Řízení komunikace v
projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění včasného a
vhodného generování, sběru, rozšiřování, skladování a konečného zpřístupnění
informací k projektu.
8. Řízení rizik v
projektu
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy zaměřené na identifikaci, analýzu a
reagování na rizika týkající se projektu.
9. Řízení
obstaravatelské činnosti
Oblast
projektového řízení, která zahrnuje procesy požadované k zajištění zdrojů,
služeb, zboží z vnějšího prostředí organizace provádějící projekt.
Popis
základních elementů z každé uvedené oblasti je uveden v samostatných přílohách
těchto skript: Příloha č. 1. – č. 9.
Životní
cyklus projektu v podstatě také definuje jednotlivé fáze řízení projektu. Pro
shrnutí si je ale zopakujeme s uvedení základních výstupů těchto fází:
V
následujících částech se zaměříme detailně na přípravné fáze projektu 1. a 2.
až po zahájení realizace projektu prostřednictví tzv. kick-off mítinku.
DEFINICE PROJEKTU -
VYPRACOVÁNÍ ZADÁNÍ
Výstupem
fáze definování projektu by měla být vytvořená písemná dokumentace obsahující
popis projektu, odhad zdrojů a nákladů na realizaci, včetně personálních a
předpokládaný časový rozsah realizace projektu. Zadávací dokumentace projektu
by měla být odsouhlasena zadavatelem projektu před zahájením detailní plánovací
fáze a měla by sloužit jako smlouva o dávkách projektu mezi zadavatelem
projektu a projektovým manažerem / projektovým týmem.
KROK 1. INICIALIZACE
Aby
mohl nějaký projekt vůbec vzniknout, musí tomuto vzniku předbíhat nějaký
vnitřní či vnější podnět, který v organizaci nastartuje inicializaci projektu.
Takovým podnětem mohou být v organizaci například následující skutečnosti:
•
Manažerská
rozhodnutí,
•
Legislativní
požadavky,
•
Požadavky
zákazníků na nové služby (např. i rozvoj vzdělávacích programů),
•
Racionalizační
opatření (restrukturalizace organizace),
•
Zvýšení
efektivity práce,
•
Snižování
nákladů,
•
Modernizace
provozu,
•
Modernizace
infrastruktury (ICT služeb),
•
Fúze
útvarů, organizací.
Za
situace, kdy takový podnět vznikne, je naplněna první fáze pro zadání projektu.
Proces zadání projektu vytváří základní předpoklad pro úspěšné plánování
projektu a jeho nastartování.
Klíčovým
výstupem tohoto procesu je vypracované a schválené (podepsané) zadání projektu
zadavatelem.
Proces
zadání projektu v organizaci obsahuje tyto základní kroky:
První
krok procesu zadání projektu – „Inicializaci“ jsme již popsali. Nyní se
podívejme, co je obsahem a výstupem následných kroků v procesu zadání projektu.
KROK 2. RÁMCOVÝ POPIS
NÁVRHU ŘEŠENÍ
Na
základě prvního kroku - inicializace musí dojít od navrhovatele (ten kdo podnět
navrhl, nebo ten, kdo je liniově odpovědný za oblast navrhovaných změn) ke
konkretizaci záměru a to zpravidla ve formě žádosti o projekt.
V
praxi je běžné, že v této fázi rozpracování záměru je k dispozici velmi málo dostupných
informací. Obecně ale platí, že čím detailněji je projektový záměr rozpracován,
tím jsou vytvořena kvalitativně lepší východiska pro přijetí rozhodnutí o
schválení projektu.
Při
zpracování žádosti o projekt je vhodné již v této fázi využít pro zpracování co
nejkvalifikovanějšího obsahu zadání projektu například metodu tzv. Logického
rámce. Tato metoda nutí předkladatele žádosti o projekt k logickému zamyšlení
nad přístupem k řešení problematiky ve všech nezbytných oblastech a jejich
vzájemných vazbách.
Výstupy
zpracování obsahového záměru projektu jsou předkládány k dalšímu posouzení ve
formě Žádosti o projekt. Žádost o projekt je zpracována navrhovatelem ve
stanovené formě, která je určena definovanými standardami konkrétní organizace.
KROK 3. ROZHODNUTÍ O
REALIZACI NÁVRHU ŘEŠENÍ
Po
fázi vypracování žádosti o projekt je nezbytné učinit v organizaci rozhodnutí o
schválení realizace, či neschválení realizace předloženého záměru.
Toto
rozhodnutí je standardně děláno v úrovni vedení organizace.
Vedení
organizace pro přijetí rozhodnutí využívá objektivní hodnotící kritéria, která,
mohou být dle charakteru dané organizace rozdílná.
V komerčním prostředí
jsou standardními hodnotícími kritérii například:
Příklad hodnotících
kritérií organizace
V
případě, že vedení organizace posoudí předložený záměr jako vhodný k realizaci,
je nezbytné učinit ve vedení organizace další postupný krok a tím je posouzení,
jakým způsobem, přístupem a jakými metodami bude projekt v organizaci
realizován.
KROK 4. POSOUZENÍ VHODNOSTI
REALIZACE ŘEŠENÍ:
Vhodnost
realizace řešení navrhovaného a schváleného záměru určuje ve většině případů
rozsah a velikost navrhované změny.
•
Dopad
do organizační struktury organizace
•
Objem
nákladů pro realizaci
Ne
každý záměr je totiž v organizaci nutné realizovat prostřednictvím projektu.
Některé záměry, které například nepřesahují svými dopady do organizace úroveň
jednotlivého oddělení / útvaru mohou být řešeny v rámci standardní pracovních
úkolů a standardní procesů těchto liniových útvarů.
Standardní možnosti
realizace řešení:
KROK 5. VÝBĚR A
NOMINACE PROJEKTOVÉHO MANAŽERA
Za
situace, kdy se vedení organizace rozhodne přijmout realizaci záměry formou
projektu, je nezbytné, aby vedení organizace definovalo jasná pravidla k
organizaci projektu a rozhodla o volbě zadavatele (sponzora) projektu.
Zadavatel projektu dále odpovídá za nominaci projektového manažera, který bude
dále odpovědný za detailní přípravu a kompletní realizaci projektu.
Zadavatel projektu
(sponzor)
Volbu
zadavatele (sponzora) projektu v praxi definuje většinou rozsah navrhované
změny – rozsah projektu. V případech, kdy navrhovaný projekt je malého rozsahu,
může být zadavatel projektu například vedoucí pracovník vybraného organizačního
útvaru (oddělení, odboru, úseku). Za situace, kdy výstupy projektu mají dopad
na činnost celé organizace, je zadavatele projektu (nebo programu) vždy vedení
celé organizace.
Bez
ohledu na rozsah projektu musí s ohledem na zdárný průběh přípravy, průběhu a
ukončení projektu disponovat určený zadavatel projektu některými nezbytnými
kompetencemi:
Zadavatel projektu
(sponzor) musí být vlastníkem následujících kompetencí:
V
případech, že dojde vedením organizace k podcenění výběru zadavatele projektu,
může být výkon, kvalita a včasnost plnění dodávek projektu ohrožena.
Jakým
způsobem ovlivňuje nesprávná, nebo žádná volba zadavatele projektu životní
cyklus projektu?
•
Za situace, kdy nedojde k určení zadavatele projektu, nemá projektový manažer
pro přijímání potřebných rozhodnutí v projektu k dispozici kompetentního
partnera v organizaci a je nucen tato rozhodnutí shánět velice pracně přímo v
liniové struktuře organizace. Pro projektového manažera je tato činnost časově
i organizačně velice náročná a velmi často dochází v projektu, právě s ohledem
na tyto aktivity, k časovým posunům v harmonogramu projektu.
•
Za situace, kdy došlo s ohledem na rozsah projektu pouze k formálnímu
ustanovení zadavatele projektu, který nemá k dispozici všechny potřebné
kompetence, je projektový manažer vystaven podobné situaci jako ve dříve
uvedeném odstavci. Zadavatel projektu nemůže, nebo není schopen ve spolupráci s
projektovým manažerem řešit rychle a kompetentně kritické situace v projektu.
Opět dochází ve většině případů u takových projektů k časovým posunům dodávek v
harmonogramu projektu.
•
Za situace, kdy je zadavatel projektu ustanoven tak, že jeho postavení a role v
organizaci mu neumožňuje se plně věnovat své roli a úkolům v projektu, opět
dochází k zbytečným skluzům v dodávkách projektu – projektový manažer je nucen
vyčkávat na potřebná rozhodnutí.
Projektový manažer
Při
nominaci a ustanovení projektového manažera musí zadavatel projektu zvážit
následující skutečnosti:
KROK 6. VYPRACOVANÍ A
PODPIS ZADANÍ PROJEKTU
Pokud
došlo k ustanovení zadavatele projektu a projektového manažera je dalším
společným krokem těchto dvou projektových rolí vypracování zadání projektu.
Cíle společného zpracování zadání projektu je odladění vzájemných pohledů na
realizaci projektu a jeho dodávky a to tak, aby v rámci dalších etap životního
cyklu projektu nedošlo k zbytečným nedorozuměním, či interpretačním neshodám
mezi zadavatelem projektu a projektovým manažerem.
Jak
již bylo řečeno na úvod kapitoly o definici projektu, je jejím výstupem písemná
dokumentace. Zadávací dokumentace projektu by měla být odsouhlasena zadavatelem
projektu vždy před zahájením detailní plánovací fáze projektu a měla by sloužit
jako smlouva o dávkách projektu mezi zadavatelem projektu a projektovým
manažerem / projektovým týmem.
Shrnutí kapitoly
Výstupy projektové
fáze definice a zadání projektu:
PLÁNOVÁNÍ PROJEKTU
PLÁNOVÁNÍ
SE ZABÝVÁ PŘÍPRAVOU PROJEKTOVÉHO PLÁNU.
PROJEKTOVÝ
PLÁN MÁ ZA HLAVNÍ CÍL POPSAT:
•
CO
MÁ PROJEKT DODAT / UDĚLAT (CO JE VÝSTUPEM),
•
KDO
TO MÁ DODAT / KDO TO UDĚLÁ,
•
ZA
JAKÝ ČAS,
•
ZA
KOLIK PENĚZ.
DEFINICE PROJEKTOVÝCH
CÍLŮ – ROZSAHU PROJEKTU
Hlavním
cílem každého projektu je dosáhnout požadovaných výstupů od zadavatele projektu
v kvalitním provedení, ve stanovených termínech a při dodržení odsouhlasených
rozpočtových nákladů. Všechny tyto parametry by měly být splněny současně.
Proto je nezbytné, aby od počátku přípravné fáze projektu byla nastavena velmi
dobrá komunikace mezi zadavatelem projektu a projektovým manažerem (projektovým
týmem).
Kvalitní komunikace
zajistí projektovému manažerovi při plánování:
•
Detailní
znalost požadavků a očekávání zadavatele – základní předpoklad pro další
plánování projektu (nákladů, finanční a časových zdrojů atd.).
•
Platformu
pro vyjasnění otevřených otázek, které by mohly negativně ovlivnit přípravu a
samotnou realizaci projektu – eliminace neočekávaných situací či výstupů
projektu v průběhu či na konci realizace projektu.
•
Vzájemné
odsouhlasení hlavních cílů / výstupů projektu. Fixace neměnných parametrů projektu.
Ve většině projektů je nezbytné, aby alespoň jeden z parametrů zadání projektu
(výstup, čas, náklady, kvalita) zůstal-y striktně zakotven-é. Například za
situace, kdy výstupem projektu je nový výrobek, který s ohledem na konkurenci
musí vstoupit na trh v konkrétní termín, je pevným parametrem zadavatele právě
čas. Za jiných okolností to mohou být náklady a kvalita nebo v ideální situaci
všechny parametry najednou. Praxe však ukazuje, že zafixovat všechny parametry
uváděné teorií je hlavě u projektů většího rozsahu prakticky nemožné.
Cíle projektu musí být
definovány tak, aby vždy splňovaly následující kritéria:
•
Jednoznačnost,
konkrétnost – vždy přesný popis, co má být uděláno, v jakém rozsahu a jaké
kvalitě,
•
Reálnost,
dosažitelnost – cíle musí být uskutečnitelné,
•
Měřitelné,
ověřitelné – cíl má stanovená akceptační kritéria po posouzení kvality naplnění
cíle i úspěšnosti naplnění cílů / výstupů celého projektu.
Definice cílů projektu
by měla obsahovat následující charakteristiky:
•
Popis
cíle / výstupu,
•
Nezbytný
časový rámec k realizaci cíle,
•
Kritéria
pro hodnocení cíle z pohledu splnění – kdy je cíl splněn,
•
Požadavky,
podmínky, představy sponzora projektu k způsobu splnění cíle,
•
Provázanost
/ návaznost cíle na splnění hlavního cíle projektu.
Cíle
tvoří základ plánovaní všech dalších plánovaných oblastí projektu. Je nutné,
aby byly zpracovány zodpovědně a velmi kvalitně. Významným kritériem dobře
zvoleného cíle je jeho zhodnotitelnost.
Pro
správné ohraničení obsahového rámce projektu se zvláště u rozsáhlých projektů
využívá i definice cíle-ů, které vždy budou mimo zadání projektu. Toto vymezení
ne-cílů projektu vytváří podmínky pro budoucí nezkreslování prvotního
obsahového zadání projektu. Je to zároveň pro projektového manažera způsob, jak
vědomě vyloučit vybraná témata z projektu, tzn. jasně sdělit, že vymezená
témata nebudou projektem zasažena ani realizována.
Plánované
cíle se mohou v průběhu samotné realizace projektu měnit. Změnu cílů může
například ovlivnit:
•
Upřesnění,
změna požadavku zadavatele,
•
Změna
legislativy,
•
Nové
technologie apod.
Při
stanovování konkrétních cílů se doporučuje využití metody „SMART“. A to bez
ohledu na úroveň definovaných cílů.
Metoda „SMART“
Při
stanovení cílů je možné využít metodu SMART, která představuje souhrn pravidel,
které nám pomohou definovat / formulovat projektový cíl správně. Ověření
správnosti stanovení cíle podle této metody je velmi jednoduché. Stačí, když
každý námi definovaný cíl splní všechna níže uvedená kritéria.
Jak má tedy vypadat
cíl podle metody „SMART“?
Správné
a korektní stanovení cílů projektu však nestačí. Všechny definované cíle je
nutné vyhodnotit z pohledu logického uspořádání, návazností, závislostí a
vyplývajících rizik při jejich realizaci. K tomuto vyhodnocení může velmi dobře
posloužit využití metody logického rámce (LogFrame). Uplatnění této metodiky je
vhodné nejen v přípravné fázi projektu, ale je i dobrým nástrojem při
implementaci a následném hodnocení projektu.
Metoda
logického rámce nám umožňuje popsat projekt stručně, přehledně, srozumitelně ve
všech jeho základních charakteristikách.
Logický
rámec by měl být vytvořen projektovým manažerem již před samotným zahájením
plánovacího procesu. Vytvořením logického rámce projektu jsme schopni totiž
ihned v počátcích eliminovat nesprávně definované cíle a zároveň si uvědomit
všechny podstatné souvislosti v rámci naplňování hlavního cíle projektu.
Metoda logického rámce
(LogFrame)
Metoda
logického rámce umožňuje:
Logický
rámec projektu je matice (tabulka) logických vazeb v projektu:
•
Ve
vertikální linii jsou zobrazeny vztahy mezi hlavním / globálním cílem projektu,
dílčími cíli projektu, výstupy projektu a aktivitami / činnostmi, které se v
projektu uskutečňují,
•
V
horizontální linii pak definujeme objektivně měřitelné ukazatele, zdroje
informací a prostředky pro ověření, dále pak možné předpoklady a rizika
projektu.
Postup při vyplňování
logického rámce
Co
a jak je nutné vyplnit (dle číselného pořadí)
1. Popis hlavního /
globálního cíle projektu,
2. Popis dílčích cílů projektu
/ účelu projektu,
a. Účel projektu –
popis musí jednoznačně definovat výstupy projektu k naplnění hlavního /
globálního cíle. Předpoklady uvedené na této úrovni musí vést k naplnění
celkového cíle.
3. Popis konkrétních
výstupů projektu
a. Výstupy – popis
ukazatelů / dodávek, za které je realizační tým projektu zodpovědný na základě
realizace aktivit projektu. Výsledky a předpoklady uvedené v tomto řádku musí
vést k dosažení účelu, resp. záměru projektu.
4. Popis konkrétních
(klíčových) aktivit a činností projektu,
a. Aktivity – popis
všech klíčových činností projektu, které realizační tým projektu musí udělat.
Jinak definováno, je zde nutné popsat konkrétní aktivity / činnosti, pomocí
kterých bude dosaženo jednotlivých výstupů projektu, resp. tříděný popis všech
aktivit, prostřednictvím kterých bude výstup projektu dodán
5.
Popis rizik / předpokladů ovlivňujících realizaci navržených aktivit a
činností,
6.
Popis rizik / předpokladů ovlivňujících realizaci a dosažení výstupů projektu
pomocí aktivit a činností,
7.
Popis rizik a předpokladů ovlivňujících dosažení dílčích cílů / účelu projektu
pomocí výstupů a výsledků,
8.
Popis nezbytných podmínek a předpokladů k realizaci projektu jako celku,
9.
– 12. Popisy konkrétních ukazatelů / hodnotících kritérií od globálního cíle
projektu až po dílčí aktivity a činnosti projektu,
13.
– 16. Popis zdrojů a prostředků nezbytných k zajištění realizace projektu od
globálního cíle projektu až po dílčí aktivity a činnosti projektu,
a. PROSTŘEDKY – věcný popis
hlavních vstupů, které budou použity pro zajištění realizace projektu (např.
výběrové řízení, realizační tým, atd.); není třeba uvádět jednotlivé náklady.
Uvedené aktivity a současné splněné předpoklady, které podmiňují jejich
realizaci, by měly zajistit dosažení výsledku projektu.
Vysvětlení pojmů pro
vyplnění položek 5 - 8:
Jak interpretovat
vyplněný logický rámec projektu
Shrnutí – Zásady
definování cílů projektu
Žádné komentáře:
Okomentovat